Valóban éhes vagy?

Megfordult már a fejedben az, hogy valójában nem is éhséget érzel, amikor valami ennivaló után nyúlsz?

A reklámok, a média egyfolytában fogyasztási ingerekkel bombáz minket. Szinte állandóan ínycsiklandozó ételfotók, videók terelik a figyelmünket az evésre. Csoda, hogy akkor is megéhezünk, amikor valójában nem is vagyunk éhesek? A hamis éhségérzet túl sok kalóriabevitelhez vezet, ami túlsúlyt és abból következő egészségügyi problémákat okozhat, ezért érdemes figyelni a tested jeleire, és tudatosan étkezni!

Ráadásul bizonyos érzelmi állapotok is hajlamossá tehetnek a hamis éhségérzetre. Lássuk hányféle állapot válthatja ki ezt a megtévesztő éhséget:

Az igazi éhség

Az igazi éhség a legfontosabb fajta: ez tudatja velünk, hogy mikor kell ennünk. Fizikai jelei is vannak: remegés (az alacsony vércukortól), fejfájás, energiahiány vagy a korgó gyomor. Elég egyszerű jelenség, de sokan addig nem esznek, amíg meg nem jelennek ezek a jelek, ilyenkor pedig túl sokat vesznek magukhoz. Ne várjuk meg ezt a végletet túl gyakran!

TV-éhség
Természetes, hogy a kedvenc sorozatunk mellett hirtelen elfogy egy adag étel? Vagy kettő? És nem is tűnik fel, csak amikor már üres a tányér. Az evésamnéziának is hívható jelenségről már az American Journal of Clinical Nutrition szaklap is beszámolt: ha elvonják a figyelmünket és enni kezdünk, sokkal több kalóriát halmozunk fel, mint kellene, akár órákkal később is. Mi a megoldás? Gondolkodjunk el egy pillanatra azon, hogy mennyire vagyunk éhesek - még azelőtt, hogy a tévét bekapcsolnánk. Csináljunk mást a kezeinkkel, ne az étel felé nyúlkáljunk, kössük le magunkat. Ugorjuk át a reklámokat is, ha tudjuk, azok is étkezésre késztetnek minket.

Unaloméhség
Mihez kezdjünk magunkkal? Mondjuk nézzük meg, mi van a hűtőben. Az unalomevés olyan pótcselekvés, amelyet mindannyian ismerünk mert már mindannyian csináltuk is. Meg kell tanulnunk jobban kezelni az unalmunkat és a szabadidőnket annál, hogy rutinszerűen nekilássunk valaminek, ami nem is tesz feltétlenül jót nekünk. Az unalom legyen inkább relaxációra fordított idő. Írjunk listákat, öt relaxációs módszerről, öt helyről, ahol jól érezzük magunkat vagy öt emberről, akikkel jól érezzük magunkat. Ha elkezdünk unatkozni, válasszunk ki valakit vagy valamit a listákról: hasznosabban fogjunk tölteni az időnket.

Dühéhség
A dühéhséget akkor tapasztalhatjuk meg, amikor a vércukrunk lezuhan, ennek következtében ingerlékenyek leszünk és zavarosak. Az Ohio State University kutatásai szerint az alacsony vércukor miatt a házasok pont házastársukon töltötték ki dühüket. Ha lemegy a vércukrunk, nyúljunk valami szénhidrátban dúsabb ételhez, ami gyorsabban felviszi a vércukrunkat.

Délutáni éhség
A délután három órát büféórának is lehetne hívni, mert akkor ugrik be az, hogy valami aprót még ehetnénk gyorsan. Energiánk ekkor kezd el csökkenni és már várjuk a munkaidő végét is, ráadásul az ebédidő és jócskán mögöttünk van. Legyünk felkészülve erre, legyen nálunk valami egészséges harapnivaló. Az ebédre elfogyasztott proteindús ételekkel könnyebben bírjuk vacsoraidőig és ezek hatására kevesebbet is akarunk majd enni a főétkezés előtt.

Stresszéhség
Kevésbé figyelünk arra, hogy mit eszünk, amikor stresszesek vagyunk, ekkor fogy a legtöbb egészségtelen étel.
A tapasztalatom az, hogy a stressz számomra a bűntudat volt és az probléma, hogy én nem ehetek bűntelenül olyan finom ételeket, mert az tuti hizlal. Ugyanakkor amitől meg fogyni illett volna, nem volt finom és még híztam is tőle...bizonyára nem én vagyok vele egyedül aki, ezt érzi, érti....Tehát még a bűntudattal teli gondolatok is feszültséggel töltöttel el.És most mi van? Az evés gondolata nem hizlal...jelszóval, ez már a bűntudat mentes étkezések éve volt....

PMS-éhség
Hiába döntünk az egészséges diéta mellett, ha szembejön a PMS. A PMS hormonváltozásai képesek teljesen felborítani az éhségérzetet. Figyeljünk az étvágyunkra és a kívánásainkra, együnk egy kicsivel többet, ha tényleg azt kívánjunk. A szimptómák eltűnnek egy pár nap után és megint meg tudjuk találni az egyensúlyunkat. A PMS hormoningadozásainak enyhítésében is segítségedre lehet a Reg-enor étrendje.

Fej-éhség
Nem vagyunk éhesek, nem vagyunk fáradtak, de enni akarunk valamit. Ilyenkor kell megkérdeznünk magunktól, hogy miért is akarunk enni. Lehet, hogy csak a határidős munka elől akarunk menekülni? Legyünk tudatosak, tervezzük meg az étrendünket amennyire lehet, és próbáljuk meg a lehető legnagyobb mértékben tartani is!

Szeméhség
Vagy más néven a - mert ott volt - éhség. Bemegyünk a konyhába és ott van egy tálnyi sütemény. Igazából senkinek sem tűnne fel, ha elvennénk onnan egyet. A megoldás abban rejlik, hogy megállunk, mielőtt még tennénk bármit is, ez rövidzárlatot okoz abban az automatikus szokásban, hogy "elveszünk egy apróságot, mielőtt elgondolkodnánk rajta".
Döntenünk kell: megesszük a süteményt vagy inkább kihagyjuk. Ha úgy döntöttünk, hogy megesszük, akkor viszont nem szabad rosszul éreznünk magunkat miatta. Ha megettünk egy süteményt, az egy dolog. Viszont ha eszünk még négyet, mert rosszul érezzük magunkat amiatt az egy miatt, és mindezt sorozatosan teszünk, nos, ott már probléma van.

Ünneplési éhség
Ha barátainkkal vagy családunkkal megyünk ünnepelni valamit, az egy remek dolog. A probléma ott rejlik, ha másképpen nem tudunk ünnepelni, csak azzal, ha eszünk. Ünnepeljünk máshogy, élvezzük a társaságot! Egy-egy kiadósabb étkezés megengedett, de a mérték és a tudatosság legyen a mindennapjaink vezérelve.

Ne hagyd magad becsapni!

A Reg-enor életmód váltó program megoldást kínál a hamis éhségérzetekre és az ebből fakadó hízásra is, hiszen egy tudatos, egészséges étrendet kínál minden napra, nassolnivakónak pedig csupa kalóriaszegény, tápláló ételt kínál azokra a pillanatokra, amikor mégis megennél valamit a főétkezéseken kívül.

 

Forrás: házipatika.com